Etusivu / MotoGP/MotoE / Paras pyörä ja minimipalkka – Lorenzo teki rajun ratkaisun
Jorge Lorenzo. Kuva: Repsol Media

Paras pyörä ja minimipalkka – Lorenzo teki rajun ratkaisun

MotoGP-luokan kolminkertainen maailmanmestari Jorge Lorenzo tienasi kahdesta edellisestä Ducati-kaudestaan palkkana muhkeat 30 miljoonaa euroa, joten Mallorcan miehen kukkaro on kunnossa.

Rahaa riittää, mutta maineen kanssa on titteleistä huolimatta yhä niin ja näin. Siinä piilee se perimmäinen syy, miksi Lorenzo ajaa kaksi seuraavaa kautta minimiliksalla Hondan tehdastallissa.

Lorenzolle yhtälö ”paras pyörä ja minimipalkka” sopi tässä tilanteessa enemmän kuin hyvin. Hän solmi Hondan kanssa MotoGP-uransa taloudellisesti huonoimman, ylivoimaisesti huonoimman sopimuksen, mutta sisimmässään hän pitää sitä silti todellisena unelmadiilinä.

* * *

Lorenzo on takonut Yamahalla kolme kuninkuusluokan maailmanmestaruutta. Miestä on kuitenkin aina häirinnyt ja kirpaissut syvältä se, että hän on kokenut itsensä MotoGP:n aliarvostetuimmaksi maailmanmestariksi.

Lorenzo on ainoa kuljettaja, joka on pystynyt lyömään kiilaa nykyisen tallikaverinsa Marc Marquezin valtakauteen sitten vuoden 2013. Se tapahtui kauden 2015 mestaruuden muodossa. Lorenzo suorastaan vaati tuolloin julkisuudessa enemmän kunniaa mestaruudesta. Mestaruudesta, joka jäi silloin pahasti Marquezin ja Valentino Rossin rajun selkkauksen jälkipuinnin varjoon. Rossi syytti Marquezia ja Lorenzoa liittoutumisesta häntä vastaan.

Siksi, juuri siksi Lorenzo viittasi viime syksynä kintaalla Yamahan uuden sateelliittitiimin tarjoukseen, tarttui luuriin, suorastaan anoi Dani Pedrosalta vapautunutta paikkaa Hondalla ja jysäytti sitten hymyssäsuin monille täysin puskista tulleen HRC-diilin.

Jos Lorenzo pystyy kepittämään tulevalla kaudella viisinkertaisen maailmanmestarin Marquezin vastaavalla pyörällä, niin hän todistaa olevansa yksi kaikkien aikojen suurimmista. Sen vuoksi Lorenzo kilpailee Hondalla. Sisäinen näyttämisen ja näpäyttämisen halu ajoi kirkkaasti rahan ohi. Vähättelyn aika saa loppua. Nyt mennään kaikki tai ei mitään -meiningillä.

* * *

Lorenzolla, 31, ei ole taloudellisesti huolta huomisesta. Yhdeksän Yamaha- ja kaksi Ducati-kautta ovat tuoneet Sveitsin Luganossa viime vuodet majaansa pitäneelle Lorenzolle huiman kasan kahisevaa.

HRC:llä (Honda Racing Corporation) on suora sopimus neljän MotoGP-luokan kuljettajan, eli Marquezin, Lorenzon, sekä Lucio Cecchinellon johtamassa LCR-tiimissä jatkavien Cal Crutchlowin ja Takaaki Nakagamin kanssa.

Marquez on noussut kunininkuusluokan nykyiseksi palkkakuninkaaksi noin 12 miljoonan euron vuosiansioilla. Palveluitaan Hondalle tarjonnut ja siis suorastaan tyrkyttänyt Lorenzo puolestaan tyytyy suosiolla ja sisäpiiritietojen mukaan vain noin 700 000 euron vuosipalkkaan, joka on kvartetin pienin ja piirun verran Nakagamin liksan alle.

Lorenzo ei sitä itke, päinvastoin. Lorenzo myi ajotaitonsa, mutta ei sieluaan suunnitellun halvalla ja Honda käytti taitavasti tilanteen edukseen saadessaan huippukuljettajan pilkkahinnalla riveihinsä.

* * *

Hyvä näin, sillä Lorenzo on vahvistanut, että hänen uransa olisi päättynyt ilman Honda-sopimusta.

Sopimusta, josta Lorenzo kiittää auliisti myös Marquezia, joka olisi halutessaan voinut torpedoida koko kuvion. Marquez kuittasi tilanteen urheilullisesti upeasti toteamalla, että häneltä olisi ollut heikkouden merkki tyrmätä Lorenzon tulo tallikaverikseen.

Se, miten Lorenzo ja Marquez tulevat tallikavereina toimeen, onkin sitten jo täysin toinen tarina. Hondalla on vallinnut harmonia ja siihen ei säröjä kaivata.

Lorenzo on lähtenyt enemmän tai vähemmän ovet paukkuen Yamahalta ja Ducatilta. Yamahalla Lorenzolla oli ensin napit vastakkain Valentino Rossin ja Ducati-diilin loppusuoralle tykitettäessä sitten vuorostaan Andrea Dovizioson kanssa.

Luonnetta on vaikea muuttaa, mutta terävimpiä särmiä voi silti hioa. Parhaimmillaan ja pahimmillaan todella mahtipontisesti käyttäytynyt Lorenzo on pyöritellyt tätä taatusti mielessään.

Hän ei halua, ei mistään hinnasta, missata viimeistä todellista tilaisuuttaan MotoGP-luokassa.

Katso myös

Mika Kalliolla myös siivet käytössään Sepangissa

MotoGP-luokan vuoden ensimmäiset talliyhdistys IRTA:n yhteistestit jyrähtävät käyntiin keskiviikkona Sepangin radalla Malesiassa. Testikuljettaja Mika Kallio …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *