Ducatin Andrea Doviziososta huokuu tuttu tyyneys. Hymy on herkässä ja juttu luistaa rennon letkeään tyyliin. Italialaisen viilipytyn ulkokuoren alla käy kuitenkin melkoinen myräkkä. ”Desmo-Dovi” tietää ja tuntee nahoissaan, että kaudella 2019 se pitää ottaa – nimittäin upean uran ensimmäinen maailmanmestaruus MotoGP-luokassa.
Se on jo ollut lähellä, mutta sittenkin niin kaukana. Hondan Marc Marquez on huuhtonut kultaa kahdella viimeisellä kaudella Dovizioson nenän edestä.
Pientä, mutta ei tietenkään riittävää balsamia Dovin haavoihin tuo se, että hän on se tykittäjä, joka johtaa niukasti Marquezia viimeisten mutkien huimissa kapinoissa. Taisteluissa, jotka ovat merkinneet kirsikkaa kuninkuusluokan korean kakun päälle.
Pohja on hyvä, sillä meidän ei tarvitse muuttaa mitään suuria asioita pyörään. Se tarjoaa insinööreille tilaisuuden keskittyä enemmänkin yksityiskohtien hiomiseen.
Doviziosalla on kuitenkin ainakin näennäinen etu Marqueziin tulevan kauden alla.
Marquezin talvi on mennyt pitkälti olkapääleikkauksesta toipuessa, eikä Cerveran mies ole välttämättä fyysisesti vielä 100-prosenttisessa iskussa vuoden ensimmäisissä yhteistesteissä 6.-8. helmikuuta Sepangin radalla Malesiassa.
Lisäksi MM-kauden sähköinen avausnäyttämö Losailin aavikkoradan kirkkaiden valonheittimien loisteessa on ollut aina vahva baana Danilo Petruccin tallikaverikseen saaneelle Doviziosolle.
– Meillä on otollinen tilanne Sepangin testeihin lähdettäessä. Pohja on hyvä, sillä meidän ei tarvitse muuttaa mitään suuria asioita pyörään. Se tarjoaa insinööreille tilaisuuden keskittyä enemmänkin yksityiskohtien hiomiseen. Ajoimme tällä pyörällä jo viime kauden jälkeen kaksi testijaksoa Espanjassa, Dovizioso viittaa Valencian ja Jerezin suuntaan.
Dovizioso tähdentää samaan hengenvetoon, että Sepangissa käskytettävä pyörä ei ole suinkaan välttämättä samanlainen, kuin MM-avauksessa. Tai edes vastaava, kuin Qatarissa ajettaviin viimeistelytesteihin tuotava pyörä. Pienet muutokset näissä kekkereissä ja äärimmäisen herkässä lajissa ovat joskus jopa mullistavia.
– Kuten sanoin, pyörä ei eroa paljoakaan marraskuussa Espanjassa testatusta, mutta tietenkin siihen tulee uusia osia kokeiltavaksi Sepangiin. Emme voi vielä sanoa, miltä pyörämme näyttää Qatarissa. Onneksi.
– Ducatin takataskusta löytyy mielenkiintoisia juttuja. Se ei kuitenkaan merkitse suoranaisesti sitä, että pyörästä tulisi niiden myötä parempi, Dovizioso pyörittelee.
Vuonna 2004 silloisen 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruun saavuttanut Dovizioso, 32, käynnistää seitsemännen kautensa Ducatilla.
Kuninkuusluokassa myös Hondalla ja Yamahalla kilpailleen Dovizioson ensimmäinnen tallikaveri Ducatilla oli Nicky Hayden. Edesmenneen Haydenin jälkeen Dovizioson rinnalla Ducatin tehdastallissa ovat kilpailleet Cal Crutchlow, Andrea Iannone ja viimeksi Jorge Lorenzo ennen Pramac-satelliittitiimistä yhden vuoden sopimuksella parrasvaloihin nostettua Petruccia.