Suomalaistalli Ajo Motorsportin Niki Tuulin ja kumppaneiden ei tarvitse turhia himmailla ensi kaudella MotoGP-sarjan yhteydessä debytoivassa uudessa sähköpyörien MotoE-luokassa. Kuljettajien lisäksi virta riittää pyörissä ensimmäisestä kierroksesta viimeiseen taatusti sähköisen sähäkissä kisoissa.
Näin ainakin lupaa MotoE-luokan ranskalainen päällikkö Nicolas Goubert.
– Haluamme täydet tehot ensimmäisestä kierroksesta viimeiseen kuljettajasta riippumatta, Goubert linjaa Crash.net-sivustolla.
MotoE-luokan kaikki 18 kuljettajaa kilpailevat identtisillä Energica-pyörillä. Takana on yksi yhteistestijakso Jerezin radalla, jossa Tuuli tuikkasi toiseksi kovimman kierrosajan SIC-tiimin Bradley Smithin takana.
MotoE-luokassa ajetaan ensi kaudella viisi osakilpailua. Niiden pituus on tosin vielä hakusessa.
– Jokainen kuljettaja ei kuluta pyörästään samaa energiamäärää. Haluamme varmistua, että kisapituus on riittävän lyhyt, jolloin kenenkään ei tarvitse joutua ongelmiin akun vuoksi. Emme halua, että kuljettajien pitää joutua kontrolloimaan pyöränsä voimaa, tai pyrkiä muuttamaan ajotyyliään, Goubert alleviivaa ”täysillä alusta loppuun” -periaatettaan.
MotoE-luokan kaksi seuraavaa testijaksoa ajetaan 13.-15. maaliskuuta ja 23.-25. huhtikuuta Jerezissä. Sama baana isännöi historiallista World Cup-avausta 5. toukokuuta MotoGP-sarjan Euroopan kiertueen perinteisesti korkkaavan Espanjan GP:n merkeissä.
* LUE LISÄÄ AIHEESTA:
Nämä kuvat painuvat historiaan: Niki Tuuli tyylittelee Ajo Motorsportin sähköpyörällä
Niki Tuuli paketoi historialliset MotoE-luokan testit toiseksi kovimmalla kierrosajalla
Aki Ajo kehuu Niki Tuulin MotoE-debyyttiä: ”Hyvää työtä, erittäin positiivista”