Etusivu / MotoGP/MotoE / MotoGP Suomeen ja Superbike Kiinaan – tässä Dornan kauden 2019 päällimmäiset suunnitelmat
KymiRing on saanut viime aikoina paljon myös kansainvälistä julkisuutta. Kuva: Motogp.com

MotoGP Suomeen ja Superbike Kiinaan – tässä Dornan kauden 2019 päällimmäiset suunnitelmat

Maailman kahta kovinta ratamoottoripyöräilysarjaa MotoGP:tä ja Superbikea hallinnoivalla Dornalla on selkeä visio vuoden 2019 uusista kisaisännistä. MotoGP tekee tuloaan Suomeen ja KymiRingille. Superbike puolestaan hakee uutta aluevaltausta Kiinasta.

MotoGP-sarjassa ajetaan tällä kaudella 19 MM-osakilpailua, eli enemmän kuin koskaan sen pitkässä historiassa. Kaudella 2019 kattausta on siis tarkoitus täydentää vielä yhdellä kisaviikonlopulla, mutta Dornan pääjohtaja Carmelo Ezpeleta, 71, pitää 20 GP:n kiertuetta jo ehdottomana maksimina.

Tuokin määrä merkitsee sitä, että MotoGP-luokan talvitestikautta rajoitetaan yhdellä jaksolla. Ensi talvena ajettaisiin enää kaksi virallista testijaksoa aiempien kolmen sijaan.

Suberbikessa ja sen yhteydessä suomalaisittain mielenkiintoisessa Supersportin MM-sarjassa ajetaan tänä vuonna 13 kisaa.

Superbiken puolella Dorna on linjannut kauden 2019 maksimiksi 15 kisaviikonloppua. Kiinan Ningboon viime vuonna valmistuneen radan mukaantulo sarjaan tietäisi melkoisella varmuudella Thaimaan Buriramin putoamista kekkereistä.

Thaimaa isännöi tällä kaudella ensimmäistä kertaa MotoGP-sarjaa, mikä kuvastui välittömästi Superbiken kauden toisen osakilpailun lipunmyynnissä, joka laski viime vuodesta noin 10 000:llä.

Suomen lisäksi Dornan kruununjalokiveen, eli MotoGP-sarjaan on ensi, tai viimeistään vuodeksi 2020 vahvimmin tyrkyllä Indonesia Palembangin radan myötä.

Indonesia merkitsee suurille valmistajille todella merkittävää markkina-aluetta ja sikäläisen kisan puolesta ovat jo pitkään puhuneet erityisesti Honda ja Yamaha. Nyt samaan kuoroon on äänekkäästi liittynyt myös Ducati.

Suomen ja Indonesian mukaantulo sarjaan tietäisi samalla sitä, että jonkun on lähdettävä. Kyseisenä kisana pidettiin pitkään Austinin GP:tä, mutta upean COTA-radan (Circuit of The Americas) taholta on tullut viime aikoina täysin toisenlaista viestiä. Texas haluaa kokeilla edelleen siipiään MotoGP:ssä, vaikka toivottu yleisöryntäys onkin vielä kokematta.

Yksi mahdollisuus kisaisäntien supistamisen osalta on se, että joku Espanjan neljästä GP:stä – Jerez, Barcelona, Aragon, Valencia – ajettaisiin jatkossa vain joka toinen vuosi. Toisaalta Saksan Sachsenringin tiedetään olleen jo pitkään suurissa taloudellisissa vaikeuksissa.

MotoGP-sarjan kauden 2019 kilpailukalenteri julkaistaan syksyllä.

Näyttääkö kauden 2019 alustava MotoGP-kalenteri tältä?

Katso myös

Mika Kalliolla myös siivet käytössään Sepangissa

MotoGP-luokan vuoden ensimmäiset talliyhdistys IRTA:n yhteistestit jyrähtävät käyntiin keskiviikkona Sepangin radalla Malesiassa. Testikuljettaja Mika Kallio …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *