Niki Tuulin viime kauden Moto2-pomo, malesialaisen SIC Racingin ja Sepangin ratayhtiön nokkamies Razlan Razali on vahvasti sitä mieltä, että hänen kuljettajistaan uudessa MotoE-luokassa kilpaileva britti Bradley Smith omaa ehdottomasti parhaat mahdollisuudet mestaruuteen.
Aki Ajon johtamassa Ajo Motorsportin sähköisessä suomalaistiimissä kisaava Niki Tuuli saattaa hyvinkin olla se mies, joka romuttaa Razalin unelman.
Sähköpyörien MotoE-luokalla on takanaan vasta yksi virallinen yhteistestijakso Jerezin radalla Espanjassa, joten pitemmälle meneviä johtopäätöksiä on tässä vaiheessa vielä turha vetää.
Jotain osviittaa Jerez kuitenkin FIM MotoE World Cupin alustavista voimasuhteista tarjoili. Smith oli nopein ajalla 1.50,265 ja Tuuli kakkonen 0,362 sekuntia KTM:n entisestä MotoGP-luokan kuljettajasta jääneenä.
– Hyvät ensimmäiset testit, vaikka ajoimmekin vain kaksi kuivan kelin sessiota. Olin iloisesti yllättynyt siitä, kuinka nopea pyörä oli ja siihen fiilikseen, joka minulla oli ajamiseen. Kokeilimme monia asioita kuivan kelin sessioissa ja pystyin parantamaan koko ajan kierrosaikaani, mikä oli erittäin positiivista. Odotan innolla seuraavia testejä, jotta voimme jatkaa kehitystä, Tuuli totesi tuolloin Ajo Motorsportin tiedotteessa.
Tuulin mainitsemat seuraavat testit odottavat vuoroaan Jerezissä 12.-14. maaliskuuta ja sinne myös Razalin nippu lähtee nälkäisenä. SIC kilpailee MotoGP-sarjan kaikissa luokissa.
– Olemme kaikkialla! Meillä on vahva kehitysohjelma käynnissä. Emme ole missään luokassa mukana vain osallistumassa. Meillä oli MotoE-luokkaan kaksi paikkaa, mutta päädyimme yhteen. Siksi, että jos lähdemme toteuttamaan sitä, teemme sen voittaakseemme, Razali perustelee Crash.netille päätöstä lähdöstä MotoE-luokkaan.
Razali kävi neuvotteluja sähköluokan pestistä parin muun kuljettajan kanssa, sillä Smithillä riittää ensi kaudella työsarkaa myös Aprilian MotoGP-luokan tiimin testikuljettajana.
– Bradley tuli sitten kuvaan mukaan ja käynnistimme neuvottelut hänen kanssaan. Olemme ilahtuneita siitä, että hän päätti tulla meille.
MotoE-luokan historiallinen World Cup-kausi kattaa viisi osakilpailua. Kausi käynnistyy 5. toukokuuta Jerezissä, jossa MotoGP-sarja avaa perinteisesti pitkän Euroopan kautensa Qatarin, Argentiinan ja Yhdysvaltojen kiertueen jäljiltä.
MotoE-luokan viralliset testit:
12.-14.3. Jerez, Espanja
23.-25.4. Jerez, Espanja
MotoE-luokan World Cup:
05.05. Jerez, Espanja
19.05. Le Mans, Ranska
07.07. Sachsenring, Saksa
11.08. Red Bull Ring, Itävalta
15.09. Misano, Italia
* LUE LISÄÄ AIHEESTA:
Niki Tuuli saa tykittää kisat täysillä alusta loppuun – virtaa riittää
🔈Sound on!
The future is electric 🔋⚡️ @nikituuli#MotoE #AjoMotoETeam #MotoGP #AjoFamily pic.twitter.com/r9usQ28a91
— Ajo Motorsport (@Ajo_Motorsport) 27. marraskuuta 2018