MotoGP-luokan vuoden ensimmäiset talliyhdistys IRTA:n yhteistestit jyrähtävät käyntiin keskiviikkona Sepangin radalla Malesiassa.
Testikuljettaja Mika Kallio pohjusti KTM-pyörät viralliselle jaksolle käskyttämällä samalla baanalla vedetyissä shakedown-testeissä peräti seitsemää erilaista versiota RC16:sta. Yksi niistä muistutti aerodynamiikaltaan erehdyttävästi Yamahan viime kauden pyörää.
Ducatin aikoinaan käynnistämä siipien kehitys riistäytyi taannoin sen verran pahasti käsistä, että säännöt kielsivät räikeimmät ”viikatteet” MotoGP-pyöristä. Ne olivat paitsi rumia, myös äärimmäisen vaarallisia.
No, säännöthän on luotu kierrettäväksi ja siivekkeet muodossa tai toisessa ovat tulleet jäädäkseen kuninkuusluokan pyörien keulille. Onneksi nykyisellään sentään jo ainakin kohtuuden rajoissa.
Kallion kommenteista kuultaa läpi, että hän ei ole niinkään näiden siipien ystävä.
– Jokainen luulee, että nämä siivet auttamaan ottamaan paljon pois kierrosajasta, mutta lopulta ero on hyvin pieni, Kallio toteaa Corriere dello Sportille.
Nähtäväksi jää, millaisilta RC16-pyörät näyttävät aerodynaamikaltaan Sepangin testeissä KTM:n kisakuljettajien, Pol Espargaron, Johann Zarcon, Miguel Oliveiran ja Hafizh Syahrinin käsissä.
– Kuten aina, niissä (siivet) on positiivisia ja negatiivisia näkökohtia. Meidän pitää myöhemmin päättää, mitä jäljelle jää, kun muut kuljettajat näkevät, mikä on parasta heille, Kallio muotoilee.
* Sepangin testien tulosseuranta.
* LUE LISÄÄ AIHEESTA:
Mika Kallio muikeana Malesiassa: ”Tuloslista ei näytä ollenkaan huonolta”