KymiRingin ratahanke etenee mukavassa myötätuulessa. Hyvä näin.
Mikäli hanke saadaan suunnitellussa aikataulussa maaliin, niin MotoGP-sarjan MM-pisteistä taistellaan Suomessa elo-syyskuun vaihteen tienoilla vuonna 2019.
Matkassa on toki vielä monta mutkaa, mutta jos nyt vuorostaan ajateltaisiin positiivisesti, eikö niin?
MotoGP-sarjassa tuikkivat maailman kirkkaimmat kaksipyöräisten tähdet, mutta KymiRingin kisan ja sen kotimaisen vetovoiman kannalta kenties vieläkin tärkeämpää on se, että kekkereissä on mukana valovoimainen suomalaiskuljettaja.
Vaihtoehdot ovat vähissä, mutta laatu korvaa tässä mielessä määrän Mika Kallion hahmossa.
* * *
Monacolaistunut valkeakoskelainen on ollut jo vuosia, on nykyisestä roolistaan huolimatta nyt ja näillä näkymin edelleen ainakin vielä muutaman kauden eteenpäin tämän tasavallan ehdottomasti kirkkain rr-tähti. Siitä ei ole pienintäkään epäselvyyttä.
Niin sanotusti kadunmieheltä suomalaisista rr-kuskeista kysyttäessä Kallion nimi on käytännössä ainoa, joka tulee mieleen. Näin se vain menee.
Kallio kertoi jo jokunen vuosi sitten, että yksi hänen suurista unelmistaan olisi kilpailla kotiyleisön edessä Suomessa. Hän ei siis jättäisi KymiRingin kisaa väliin mistään hinnasta, piste.
Tuon ajatuksen takana seisoo vankasti myös MotoGP-sarjaa hallinnoiva Dorna. Dorna haluaa Kallion ajavan Suomen kisassa, piste.
* * *
Ja miten se sitten olisi mahdollista?
Se tiedetään, että Kallio haikailee edelleen kisakuljettajan paikkaa kuninkuusluokasta. Ainoa mahdollisuus silloin on kiikuttaa salkullinen rahaa johonkin vähemmän kilpailukykyiseen satelliittitiimiin.
Ei kannata, ei tosiaankaan ja Kallion vaakakuppi alkaa kallistua yhä enemmän nykyisen työnantajan, eli KTM:n puoleen.
Testikuljettaja Kalliolla on nykyisestä KTM-sopimuksestaan tämä vuosi jäljellä. Mukavaa bonusta siihen tuovat 5-6 villin kortin kisaa.
Kallion kannattaa ehdottomasti vetää puumerkkinsä jatkosopimukseen. Kallio viihtyy KTM:llä, itävaltalaistehdas arvostaa suuresti hänen taitojaan pyörän armoitettuna kehittäjänä ja tarjoaa taatusti villin kortin kisan mahdollisuuden KymiRingillä.
* * *
Kallio voisi toki ajaa tälläkin kaudella täyden kauden kisakuljettajana. Taitoa ja nopeutta piisaa. Sen kaikki tietävät.
Ja lähellä, todella lähellä se olikin. KTM:llä harkittiin viime syksynä pitkään ja hartaasti Kallion nostamista kisakuskiksi britti Bradley Smithin tilalle. Smith piti kuitenkin pintansa pitkälti sopimusteknisten syiden nojalla, mutta se oli sittenkin vain osa totuutta.
KTM:llä tiedetään tasan tarkkaan, kuinka tärkeä ja jopa ilmiömäinen Kallio on testikuljettajan roolissa sittenkin vielä varsin nuorta RC16-pyörää kohti huippua kehitettäessä.
Niin hassulta kuin se tavallaan tuntuukin, niin Kallio oli nykyisessä työssään liian pätevä ”hukattavaksi” kisakuljettajaksi.
Kova, todella kova meriitti sekin. Hanaa Mika!